Nationaldagsfirande

Igår höll jag mitt allra första nationaldagstal, i Albökegården. Efter talet fick jag ett av de tyngsta uppdrag man kan tänka sig… jurymedlem i den traditionella kaktävlingen! Jag vill tacka alla inblandade för ett trevligt evenemang. Är ni nyfikna, kan ni läsa mitt tal nedan.
       

Nationaldagstal

Kära nationaldagsfirare!

I dag hyllar vi Sverige – grattis kan vi säga till varandra. Vi bor ju i ett vackert, välordnat och förhållandevis lugnt land. I en något så när trygg del av världen.

Mitt namn är Marcel van Luijn från Köpingsvik och jag brukar beskriva mig själv som mångsysslare: jag är deltidspolitiker, utbildad lärare och företagare med både B&B och översättningsverksamhet.

När jag blev tillfrågat att tala här idag var min första reaktion… ”men jag är ju inte ens svensk medborgare!” Sedan tänkte jag att det nog inte spelar så stor roll vad som står i passet. Det handlar ju mer om hur man uppfattas. Och att man känner sig delaktig i samhället, eller med andra ord: att man har integrerats.

Det är väl det det handlar om just idag, när många nya svenskar runt om i landet firar sitt svenska medborgarskap – att de är en del av det svenska samhället.

Det jag noterar är att svenskarna inte firar nationaldagen med nationalistiska utsvävningar och överdrivet flaggviftande. Det är mer ett slags upphöjt lugn. Högtidligt, som i kväll här i Alböke och på många andra ställen. Men samtidigt jordnära… med en kaktävling! En alldeles lagom nationaldag alltså.

Lagom sägs vara ett typiskt svenskt ord, ett av de första begreppen jag fick lära mig när jag kom till Sverige för 10 år sedan och lärde mig svenska på SFI. Och med ordet lagom kommer även en grundinställning – en förutsättning för vår vilja att kompromissa, att sträva efter samförstånd, att lyssna, att låta olika röster komma till tals.

I det här landet firar vi en lagom nationaldag.

Men jag upplever inte att svenskarna känner mindre stolthet för Sverige bara för det. Ibland blir man dock lite hemmablind. Ibland bör vi stanna upp och inse vilket bra land vi lever i.

Ett land där medborgarna har bättre förutsättningar än i många andra länder, till ett gott och värdigt liv. Men också ett öppet och välkomnande land.

Och vi bor i en välkomnande kommun.

Här på hemmaplan märker vi att många flyktingar gärna vill stanna kvar i Borgholms kommun. De trivs här och jag tror också att förutsättningar för en bra integration är bättre här än exempelvis i storstäderna.

Jag är själv uppvuxen i en ”problemförort” och jag kan intyga att det är en tuff miljö för barn att växa upp i.

Vi valde att våra barn skulle få växa upp här på landsbyggden. Vi hade redan år 2000 ett sommarställe på Öland… den gamla lärarbostaden här i Alböke! Sedan fick smak för att komma hit permanent. 2007 gick flyttlasset från Nederländerna till Köpingsvik.

Det var genom olika engagemang i föreningslivet som jag ”kom in i samhället” och lärde känna folk. Företagareföreningen, hembyggdsföreningen, barnens kompisars föräldrar och inte minst den lokala politiska föreningen. Det finns många olika sätt att engagera sig i samhället och bidra med sina kunskaper och erfarenheter.

Engagemanget är viktigt för att hålla glesbygden levande, samtidigt som en levande demokrati bygger på ett brett engagemang. Det innebär inte att man alltid får som man vill. Men att vara delaktig och bidra i stället för att tänka att ”det där tar nog någon annan hand om”. Vi tillsammans är samhället.

Och då handlar det egentligen inte så mycket om att vifta med flaggor en dag om året. Det gäller att varje dag ta chansen att hylla Sverige. Det gör man bäst genom att vilja vara med och påverka samhället genom alla olika kanaler som finns. Vi ska vara rädda om dessa demokratiska möjligheter som bygger och utvecklar samhället.

Sedan är det är upp till dig, mig och oss alla.

Låt oss tillsammans utbringa ett fyrfaldigt leve för Sverige!

Taggar:, ,

Kommentera

